Publiek. Vereniging voor Cultuur

100 Manieren om het publiek invloed te geven op het culturele aanbod

20 april 2011 10:30 | Gevraagd

Moet het publiek bepalen wat er in de schouwburg te zien is en wie de uitvoerenden zijn; welke schilderijen uit zijn collectie een museum tentoonstelt en welke nieuwe werken het aanschaft…? 

Misschien gaat dit te ver, maar open staan voor de wensen van je klanten is in tijden van bezuinigingen en dalende bezoekerscijfers voor de podiumkunsten wel belangrijk. De culturele instellingen staan voor de opgave om meer eigen inkomsten te verwerven en daarbij de toegankelijkheid van het aanbod, de veelzijdigheid en het avontuur te behouden.

Op www.100manierenom.nl roept vereniging Publiek op om ideeen te posten voor de verbetering van de relatie tussen culturele sector en het publiek!

Het publiek heeft nu te weinig invloed op het culturele aanbod, dat moet anders’, zegt Josine Meurs, directeur van de vereniging Publiek. ‘Ze doen hun best: vriendenverenigingen, prijsbeleid, aanbiedingen, klantprofielen, direct mail, publieksprijzen …. Er is veel creativiteit en ondernemerschap. Soms paniekvoetbal, soms uitgekiende marketingstrategie.’

Van alle vormen van klantenwerving en –binding is de meest spannende: laat het publiek (mee)bepalen wat het aanbod is. Publiek roept culturele instellingen en hun bezoekers op om voorbeelden te posten van invloed van het publiek op het aanbod. Dit kan vanaf vandaag op de speciaal gelanceerde website www.100manierenom.nl

‘Met deze actie willen we laten zien dat er al heel wat innovatieve instellingen zijn, maar er is ook nog veel angst. Dat publiek op de tweede plek komt, dus ná de subsidieverstrekker, is niet meer van deze tijd. We gaan door tot we 100 ideeën hebben.’

Josine Meurs / Suzanne Klein Schiphorst – werkzaam voor Publiek. Landelijke Vereniging voor cultuur www.publiek.nl

Contact

T 070-7535039

M suzannekleinschiphorst@publiek.nl

W http://www.publiek.nl/

Adres
Binckhorstlaan 36
2516 BE Buiten provincie Utrecht

Genres